Navigační aplikace Waze pro Android se stala předmětem zájmu médií před několika týdny, protože ji koupil Google. Nedalo nám to a aplikaci jsme se podívali na zoubek. Když upoutala zájem i Googlu, tak na ní musí být něco zajímavého.
Na první pohled je Waze tak trochu jiná navigace. Uživatelské rozhraní je plné ikonek, zaoblených tvarů a dalších prvků, které dávají tušit, že autoři se snažili o trochu více neotřelý vzhled – chtěli zkrátka vybočit z řady. To se jim do značné míry podařilo, ale popravdě, to nejsou atributy, které by dělaly navigaci kvalitním kusem softwaru.
Co naopak zaujme na první pohled a určitě se hodí, tak je rychlost s jakou aplikace po kliknutí na ikonku nastartuje. Waze totiž startuje bleskově a pokud máte zapnutou GPSku, tak během doslova pár vteřin je aplikace připravena k použití. Rychlost startu ve srovnání se standardní navigací, která je v Androidu je několikanásobná.
Podobně jako standardní navigace, i zde je předpokládaný čas dojezdu zobrazován s ohledem na situaci na trase. Nejedná se tedy o čistou dobu průjezdu maximální rychlostí, ale o dobu, která zohledňuje vaše jízdy a jízdy dalších uživatelů aplikace (pro použití aplikace je potřeba se registrovat).
V čem je Waze pravděpodobně jedinečná je zapojení uživatelů. Jedním poklepáním na obrazovku se zobrazí menu, která vám umožňuje zadat upozornění na dopravní zácpu, policejní kontrolu, radar nebo jinou neobvyklou událost na cestě. Mám vyzkoušeno, že pokud například zadáte dopravní zácpu, tak aplikace v následujících kilometrech sleduje vaši skutečnou rychlost a porovnává ji s rychlostními limity na dané komunikaci. Pokud doopravdy jedete pomaleji (= je tam doopravdy dopravní zácpa), tak aplikace pro vás přichystá bonus v podobě „bonbónku“ na cestě. Když jím projedete, načte se na vaše virtuální konto určitý počet bodů. Když zastavíte na benzínové pumpě, aplikace automaticky nabídne možnost uložit aktuální cenové informace o prodávaných palivech.
Tímto mechanismem se aplikace brání, abyste nevytvářeli falešná varování, protože informace o průjezdnosti jsou pak používány pro hledání optimálních tras jinými uživateli. Samotná kvalita navigace (hledání tras a přesnost udávaného dojezdu) je potom podle mojí zkušenosti zhruba stejná jako v případě Android navigace.
Potud tedy jen chvála. Teď pár řádek kritiky. Hlasové povely nejsou dobře zvládnuté. Odbočení vlevo přes protisměrný pruh aplikace hlásila jako držte se vlevo. Některá upozornění, které aplikace během vaší jízdy generuje mají také poměrně nepříjemnou – ostrou zvukovou notifikaci. Když máte navigaci nahlas (což během jízdy zpravidla máte) a nejste na to zvyklí, tak vás to může pěkně vylekat.
Po pravdě, po ujetí několika stovek kilometrů s navigací Waze si říkám, co na tom Google vidí tak atraktivního. Je možné, že při použití anglických jazykových povelů a v jiném prostředí, kde je například více uživatelů, funguje navigace ještě lépe. Dost dobře je to možné. Při použití v českém prostředí jsou dojmy z výše popsaných důvodů zatím rozpačité.
Zatím to tak na mě spíše působí, že Google uvedené funkce tak jako tak plánoval a Waze koupil jen proto, aby se uchránil sporů o to, zda daný přístup kopíruje od aplikace, která s ním přišla jako první.
Velikost 19 MB, aplikace je dostupná zdarma. Vyžaduje Android 2.2 a vyšší.
Android aplikace Waze social GPS Maps & Traffic na Google Play