Focení s bleskem není nikdy jednoduché pro uživatele gadgetu, stejně jako techniku samotnou. Naštěstí je ale právě ve vývoji v MIT nový zobrazovací čip, jenž by měl zajistit, že podobný typ snímků bude působit přirozeněji.
Jednou z mnoha věcí, kterou tak nesnášejí majitelé svého posledního chytrého telefonu nebo tabletu je určitě na jedné z čelních pozic to, jak nevyrovnaně na nich působí snímky focené s bleskem. Prakticky veškeré fotky za noci a skoro-tmy vypadají bez blesku nepoužitelně – jedině snad projde, když budete někde v nasvíceném fotografickém ateliéru, kdo by ale na podobném místě fotil mobilem a ne něčím fajnovějším, že ano? Jenomže ona to není na mobilech ani s bleskem právě dvakrát pohodička – o obrazové přirozenosti a barevné vyváženosti se podobným snímkům často ani nesnilo.
Procesní obrazový čip, o němž bude řeč, má nízkou spotřebu a je v čilém vývoji v MIT Microsystems Technology Laboratory. A jaké využívá technologie ke zlepšení obrazu? Jde o aplikování HDR (high dynamic range) u fotek i videí za pomoci skoro okamžitého expozičního bracketingu. To samozřejmě znamená, že obrazový čip sejme a zkombinuje data ze scény (jak tomu bývalo dosud), ovšem také před scénou a po ní (+ s jinou EV korekcí), aby co nejlépe zjistil, jaké barvy v okolí jsou. Cílem je u podobného procesu samozřejmě to, aby výsledná fotka pak byla maximálně reálná a nezničilo se světlo původní bleskem. Autoři tvrdí, že expoziční bracketing probíhá v řádu zlomků sekundy, takže nehrozí, že by se scéna nějak výrazněji změnila.
Dnes již existují technologie, jenž aplikují na snímek ze smartphonu HDR, ovšem, to je softwarová záležitost, což stojí hodně času, systémových prostředků a obecně i energie. Řešení dnes představené je přirozeně na hardwarové úrovni a energie spotřebovává znatelné méně + navíc je schopno to vše dělat v reálném čase, což je u řady aplikací docela problém.
Je zcela zřejmé, že proces jako takový nový není (expoziční bracketing máme u digitálních fotoaparátů již dlouhá léta), co ovšem nového je, tak jeho aplikace přímo na hardwarové úrovni (tj. sejmutí scény standardní, podexponované a přeexponované). A ještě jedna skvělá věc – obrazový čip to zvládne za dvou režimů – v první řadě s bleskem a také bez něj. Výsledkem všech řečených kombinací je fotka, do které se vše zkombinuje v jedno a výsledek typicky působí znatelně lepším dojmem (přirozená barevnost scény bez blesku je prostě poznat), nežli fotka obyčejná.
Mobilní software by to vše řečené určitě mohl dělat, nicméně kdo by čekal několik sekund, až doběhne na mobilu jistý aplikační filtr? A protože při focení jsou sekundy často již nekonečně dlouho, obrazový čip zde naopak obvykle vše odbaví na hardwarové úrovní za cca pár milisekund i u 10 Mpix rozlišení. A co z toho plyne? Že je technologie natolik rychlá, že ji půjde použít i u videí.
Projekt financuje Taiwanská firma Foxconn, která se věnuje produkci celých smartphonů nebo jejich komponent jiným výrobcům jako jsou třeba Apple, Nintendo, Amazon a Sony.
Zdroj: Android Authority